Hogyan és honnan tájékozódjanak a betegek?

Egyre többet olvashatunk arról, hogy a betegek nagyobb információs igénnyel jelennek meg a kezelőorvosuknál. A 21. században számos lehetőség áll rendelkezésünkre, hogy a betegségekkel, kezelésekkel kapcsolatban tájékozódjunk, az információ utáni vágy pedig a mindennapok része az Internet és a közösségi média terjedésével. A Házipatika.com kutatása alapján a felnőtt, Internetet használó lakosság 75%-a tájékozódik egészségügyi kérdésekben a világhálón. A tájékozott beteg fogadtatása vegyes az egészségügyben, melynek egyik fő oka a vélemények szerint, hogy gyakran nem a megfelelő információkkal rendelkeznek a betegek, félretájékozódnak, az olvasott információk nem relevánsak, vagy a nem hiteles forrásból szerzett tanácsok megtéveszthetik a pácienseket.

Ugyanakkor a publikációk jelentős része foglalkozik azzal, hogy a tájékozott, tudatos, kezelésében részt vevő beteg kulcstényezője a terápia eredményességének. A páciensek akkor tudnak együttműködni a kezelésükben, ha megértik a betegségüket. Tisztában vannak annak sajátosságaival, a kezelési módokkal, azok megfelelő alkalmazásával, a számukra előírt terápiák elvárható eredményeivel, és a saját szerepükkel a betegség menedzselésében.

A Szinapszis Kft. és az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének (AIPM) nemrég publikált kutatása azt mutatja, hogy hazánkban a páciensek információhoz jutási képessége, a megszerzett információk értelmezése, megértése és felhasználása nehézségekbe ütközik. A betegeknek segítségre van szüksége ahhoz, hogy a megfelelő információkhoz hozzájussanak, azokat megértsék és alkalmazni tudják.

De honnan és hogyan tájékozódjanak a betegek?

Ha a pácienseket kérdezzük, a leggyakoribb válasz, hogy a kezelőorvosuktól, esetleg a mellettük dolgozó szaknővérektől, tehát az egészségügyi ellátásból várják a tájékoztatást. Ugyanakkor tudjuk, hogy az egy főre eső vizit idő korlátozott, van, hogy az 5 percet is alig éri el. Talán ennek is betudható, hogy a betegeket nagyjából 18 másodperc után szakítja félbe a kezelőorvos a személyes találkozás során.

Számos publikáció foglalkozik azzal is, hogy az orvos-beteg találkozások során a betegek információ befogadási képessége korlátozott, mivel felfokozott stresszhelyzetben vannak. Próbálnak minden információt a rövid vizitbe sűríteni, ugyanakkor figyelni az orvosi utasításokra, miközben esetlegesen a vizsgálatok miatt vetkőzniük, öltözniük szükséges, helyet változtatni a rendelőben az orvos és a nővér között, és a következő páciens már a sarkukban toporog, hogy sorra kerülhessen. Többek között ez lehet az oka, hogy bár a kezelőorvos elmondja az utasításokat, a nővér átadja a receptet, a beteg még sincs teljesen tisztában azzal, hogyan kell megfelelően alkalmazni a terápiát, és kérdésekkel tele távozik a rendelőből. A fokozott túlterheltségnek és időkényszernek lehet következménye, hogy arról olvashatunk publikációkban, hogy az orvosok 75%-a a felmérés szerint nem kérdezi meg, hogy a betegnek van-e további kérdése, a betegek 76%-a viszont azt nyilatkozza, hogy voltak kérdései, amelyeket nem tett fel a vizit során.

Az informálás, tájékoztatás, az átadott információk megértésének segítése, és a feldolgozott információk helyes alkalmazásának elősegítése mindezek alapján a kezelés hatékonyságának fontos tényezője lehet.

Ahogy az AIPM és a Szinapszis Kft. kutatási anyagának konklúziójában is szerepel, a fenti kérdéskör megoldása az egészségügyi ellátás, a szakemberek, a betegszervezetek, a döntéshozók és a gyógyszeripar közös felelőssége.

Cikksorozatunkban néhány olyan szempontot igyekszünk megvilágítani, amely konkrét lépéseket tartalmaz a jobb egészségértés, a jobb beteg együttműködés, ezáltal a hatékonyabb kezelés felé vezető úton.

 

Források:
http://www.origo.hu/itthon/20170206-a-betegek-nem-ertik-mit-mond-az-orvos.html
http://aipm.hu/hu/egeszsegertes/egeszsegertes-kutatas/kutatasi-eredmenyek
http://otszonline.hu/egeszsegugyeink/cikk/online_egeszsegugyi_informacio__pozitivumok__problemak__megoldasok
http://www.egeszsegugyimarketing.hu/orvos-beteg-kommunikacio-pilling-janostol

Vissza a listához